SEO – nie możesz sobie pozwolić na ignorowanie UX

Doświadczenie użytkownika i SEO idą w parze. Oto spojrzenie na to, jak współpracują ze sobą i jak specjaliści SEO mogą wykorzystać UX do poprawy wyników. Czasami optymalizatorzy wyszukiwarek są tak pochłonięci drobiazgami pracy, że zapominają o głównym celu dowolnej witryny. Nie chodzi o oszukanie algorytmu, aby uzyskać wyższą pozycję na stronie wyników wyszukiwania – chodzi o dostarczanie informacji prawdziwym, żywym ludziom.

 

A to sprowadza się do tworzenia wysokiej jakości doświadczeń. To prosta logika: jeśli użytkownik jest zdezorientowany lub sfrustrowany Twoją witryną, odejdzie, zanim będzie mógł podjąć działanie – może to obejmować dokonanie zakupu, wypełnienie formularza, a nawet przeczytanie artykułu. Już z tego powodu UX powinien być ważny dla optymalizatorów wyszukiwania. Ale jest w tym coś więcej. Jakość doświadczenia użytkownika jest uwzględniana w Twoim rankingu. Czytaj dalej, aby dowiedzieć się, jak.

 

Czym dokładnie są SEO i UX?

Jeśli to czytasz, prawdopodobnie wiesz już trochę o optymalizacji pod kątem wyszukiwarek (SEO). Mówiąc najprościej, jest to proces umieszczania strony internetowej wyżej w SERP (strony wyników wyszukiwania) dla odpowiednich zapytań, co zwiększa ruch. Koncentruje się wyłącznie na bezpłatnym lub bezpłatnym ruchu, a nie na płatnym umieszczaniu reklam.

 

Innym ważnym terminem, którego możesz nie znać, jest doświadczenie użytkownika (UX), które odnosi się do doświadczenia danej osoby podczas korzystania z Twojej witryny. Czy jest łatwy w użyciu czy mylący? Czy jest estetyczny, czy wizualnie niechlujny? Czy jest wydajny, czy niezgrabny i powolny? Czy łatwo dostarcza informacje, których ludzie chcą, czy też muszą je szukać?

 

Odpowiedzi na te i podobne pytania decydują o tym, czy masz dobry czy zły UX. Ale co UX ma wspólnego z SEO? Czy jako specjalista SEO musisz wziąć to pod uwagę? Tak: SEO i UX to funkcje nierozerwalnie ze sobą powiązane. Można nawet uznać, że każde zrealizowane wyszukiwanie to UX w pracy, w którym oczekiwania dotyczące wyników wchodzą w interakcję z rzeczywistością. Aby dobrze robić SEO, musisz również przyjąć sposób myślenia UX.

 

Jak UX wpływa na SEO?

Na najbardziej podstawowym poziomie Google próbuje zrobić tylko jedną rzecz: zapewnić wyszukiwarkom najlepszą możliwą odpowiedź na ich zapytanie. Aby to zrobić, gigant wyszukiwarek zawsze majsterkuje, starając się stworzyć mądrzejszy, dokładniejszy algorytm, który lepiej rozumie intencje użytkownika, kontekst i niezliczone inne sygnały w celu poprawy wyników wyszukiwania.

 

Kilka aktualizacji algorytmów, w tym Panda w 2011 r., Penguin w 2012 r., Hummingbird w 2013 r. i RankBrain w 2015 r., obejmowało coraz bardziej złożone sposoby oceny wartości strony i doświadczenia użytkownika. Ten wynik doświadczenia jest następnie uwzględniany wraz z innymi, bardziej „tradycyjnymi” elementami SEO, takimi jak linki zwrotne i słowa kluczowe, w celu określenia ogólnego rankingu.

 

Jeszcze raz dla osób z tyłu: wyniki UX są uwzględniane w ogólnych rankingach SEO. Google jest coraz bardziej skoncentrowany na użytkownikach i wykorzystuje uczenie maszynowe, przetwarzanie języka naturalnego, sztuczną inteligencję i inne nowe technologie, aby określić, które strony internetowe najlepiej odpowiadają na wyszukiwanie. A wszystko to jest częścią UX.

SEO I UX

REKLAMA:

O jakie czynniki UX najbardziej dba Google?

Ok, więc ustaliliśmy, że są połączeni. Przejdźmy teraz do tego, gdzie nakładają się UX i SEO – i jak wpływają one na pozycjonowanie SERP.

 

Doświadczenie strony

W maju 2020 r. Google opublikował Core Web Vitals , aby pomóc właścicielom witryn zmierzyć jakość ich strony. Niewątpliwie coś, co będzie nadal ewoluować, zawierało trzy punkty centralne z odpowiednimi wskaźnikami:

  • Szybkość ładowania: czas, w którym strona załaduje największy element treści.
  • Interaktywność: czas potrzebny witrynie na odpowiedź na dane wejściowe.
  • Stabilność wizualna: w jaki sposób ruchy wpływają na ekran.

 

Czas ładowania strony od dawna jest częścią technicznego SEO. Teraz ten aspekt doświadczenia użytkownika ma możliwe do śledzenia dane od Google. Chce, żebyś celował przez mniej niż 2,5 sekundy. Opóźnione wejście jest również czynnikiem, który może powodować negatywne wrażenia. Nie każ użytkownikom czekać na odpowiedź strony po kliknięciu elementu na stronie. Stabilność wizualna może powodować poważne problemy dla użytkowników, zwłaszcza jeśli zmienią się położenie przycisków wejściowych.

 

Nawigacja

Nawigacja ma kluczowe znaczenie dla doświadczenia Twojej witryny – dotyczy to zarówno użytkowników, jak i wyszukiwarek. Nawet bez mapy witryny XML możesz zapewnić robotom Google dostęp do wszystkich Twoich stron, zapewniając dobrą nawigację. Bułka tarta pomaga użytkownikom zrozumieć, gdzie się znajdują w strukturze witryny i nawigować z powrotem do poprzednich stron.

 

Upewnij się, że użytkownik lub robot indeksujący może przejść do każdej strony, korzystając z linków. Spraw, aby linki były łatwe do zrozumienia i uporządkuj swoją witrynę, grupując powiązane strony w kategorie.

Reakcja mobilna

W IV kwartale 2021 r. ruch mobilny stanowił 54,4% całego ruchu internetowego. Jeśli więc nie masz responsywnej witryny mobilnej, możesz przegapić ponad połowę wszystkich użytkowników internetu. Oczywiście Google też o tym wie. W listopadzie 2016 roku, rozpoznając, jak wieją wiatry dotyczące smartfonów i innych urządzeń mobilnych, wyszukiwarka rozpoczęła indeksowanie telefonów komórkowych .

 

Do marca 2021 r. przy ustalaniu rankingów jako pierwszy korzystał z witryn mobilnych. Oznacza to, że Twoja witryna mobilna jest jeszcze ważniejsza niż witryna komputerowa. Jeśli pająk Google zaindeksuje Twoją witrynę i stwierdzi, że brakuje jej responsywności, wydajności lub wygody użytkownika na urządzeniach mobilnych, obliczy to na Twoją niekorzyść podczas określania Twojego Wyniku Jakości.

 

Jeśli nie masz pewności, jak Twoja witryna działa w przypadku użytkowników mobilnych, możesz to sprawdzić w raporcie dotyczącym obsługi na urządzeniach mobilnych .

 

Reklamy pełnoekranowe

Z biegiem czasu reklamy wyskakujące przestały być otwierane w osobnych oknach, a zaczęły pojawiać się na stronie. A te wyskakujące okienka – które pojawiają się między użytkownikiem a interesującą go stroną internetową – są nazywane pełnoekranowymi. Strony internetowe zwykle je lubią, ponieważ oferują możliwości interakcji i skupiają uwagę użytkownika. Z drugiej strony wielu użytkowników uważa je tylko za nieco mniej irytujące niż staromodne wyskakujące okienka.

 

Google widział to z obu stron, przechodząc od karania wszystkich reklam pełnoekranowych w 2017 r. do bardziej zniuansowanej pozycji , która pozwala webmasterom korzystać z tych reklam, jednocześnie minimalizując irytację, jaką powodują one wyszukujące. To powiedziawszy, tak zwane „ natrętne reklamy pełnoekranowe ” będą szkodzić wrażeniom użytkownika.

 

Należą do nich wyskakujące okienka obejmujące główną treść, samodzielne reklamy, które należy odrzucić, aby uzyskać dostęp do treści, oraz układy, w których treść „na górze strony” wygląda jak reklama pełnoekranowa z treścią poniżej. Pamiętaj, że istnieje kilka niezbędnych reklam pełnoekranowych, takich jak wyskakujące okienka z prośbą o zgodę użytkownika.

Bezpieczeństwo witryny

W Internecie dostępnych jest wiele informacji. I nie chodzi tylko o artykuł „Pięć fascynujących faktów o kotach”, który przysłała ci babcia – to dane osobowe, numery kart kredytowych i inne prywatne informacje. Ponieważ technologia stała się bardziej wyrafinowana, wraz z nią wzrosły możliwości dla złych aktorów. Nie można wystarczająco podkreślić znaczenia cyberbezpieczeństwa, dlatego Google uwzględnia bezpieczeństwo witryn w swoich rankingach.

 

Witryny, które zabezpieczyły swoje dane za pomocą certyfikatu SSL i domeny HTTPS, są uważane za bezpieczniejsze dla użytkowników niż zwykłe witryny http. I chociaż możesz nie zauważyć natychmiastowego skoku w pozycji SERP poprzez zabezpieczenie swojej witryny, jest o wiele ważniejszy powód, aby to zrobić: jeśli Twoja witryna jest ryzykowna dla odwiedzających, ucierpi nie tylko SEO. Naruszenia danych mają poważne konsekwencje.

 

Na przykład, jeśli złośliwe oprogramowanie zainfekuje Twoją witrynę, może nawet zostać całkowicie zmniejszone. Aspekty SEO dotyczące bezpieczeństwa witryny są jasne, ale co to ma wspólnego z UX? To proste: UX to nie tylko strony, które świetnie wyglądają i są łatwe w użyciu. Tak też funkcjonuje witryna, której głównym celem jest cyberbezpieczeństwo. I oczywiście ludzie nie będą pozostawać w witrynie, która wydaje się niebezpieczna, co prowadzi do krótszych wizyt i niższych wyników wrażenia użytkownika.

 

Najlepsze praktyki i mity UX

Najlepsze praktyki UX

Teraz, gdy omówiliśmy, jakie czynniki związane z doświadczeniem użytkownika wpływają na rankingi SEO, nadszedł czas, aby porozmawiać o najlepszych praktykach UX, które pomogą również w rankingu wyszukiwania.

Keep It Simple, Optymalizator dla wyszukiwarek (KISSEO)

Projektowanie UX powinno być intuicyjne i łatwe w nawigacji. Postaraj się pomóc użytkownikom znaleźć to, czego szukają, za pomocą jak najmniejszej liczby kliknięć.

 

Zastosuj podejście zorientowane na urządzenia mobilne

Więcej osób przeszukuje internet na urządzeniu mobilnym niż na komputerze, co oznacza, że ​​Twoja witryna powinna być zaprojektowana przede wszystkim dla nich. Nie zaniedbuj swojej witryny na komputery stacjonarne, ale upewnij się, że skupiasz się na responsywności, aby zapewnić dobre wrażenia i lepsze rankingi.

 

Zrób to szybko

Nikt nie będzie czekał na stronie, która ładuje się w nieskończoność. Regularnie sprawdzaj szybkość swojej strony, aby upewnić się, że nie masz opóźnień, i naprawiaj problemy, takie jak niepotrzebne skrypty, niezoptymalizowane obrazy i przekierowania.

 

Zachowaj przejrzystą strukturę

Układ strony powinien być przyjazny dla użytkownika, a istotne informacje (takie jak to, czego szuka użytkownik) powinny być widoczne w widocznym miejscu. Hierarchie nagłówków ułatwiają skanowanie zawartości i pomagają robotom indeksującym lepiej zrozumieć zawartość strony.

 

Użyj języka, na który reagują Twoi odbiorcy

Każda branża, hobby czy organizacja ma swoje własne słownictwo. Ale bardziej niż słownictwo, wraz z rosnącą popularnością wyszukiwania głosowego, używanie języka naturalnego w tekście stało się ważniejsze niż kiedykolwiek.

 

Zostać przy tym

Najlepsze praktyki UX stale ewoluują, podobnie jak podejścia do SEO. Zrozum, że jest to ciągły proces, a to, co działa dzisiaj, może nie działać w przyszłości.

 

Czekaj – co z SEO i interfejsem użytkownika?

Nieco zatarliśmy granicę między UX a UI (interfejsem użytkownika), ale nie są one tym samym. UX odnosi się do całej interakcji użytkownika z Twoją witryną, podczas gdy interfejs użytkownika obejmuje ekrany, przyciski, ikony i inne aspekty wizualne witryny. Innymi słowy: UI to estetyczna część witryny. Chociaż związek między SEO a UI jest słabszy niż między SEO a UX, istnieje związek. Przynajmniej skuteczny interfejs użytkownika pomoże powstrzymać ludzi przed porzuceniem Twojej witryny.

Mity UX i SEO

Istnieje wiele dezinformacji na temat wpływu UX na SEO. Przyjrzyjmy się niektórym z nich.

 

Współczynnik odrzuceń

Internauci to kapryśna grupa. Użytkownicy opuszczają Twoją stronę z różnych powodów. Jednym z powodów jest problem z UX. Ale mogli też po prostu błędnie kliknąć.  Albo wylądowali, szukając czegoś konkretnego, a potem to znaleźli. To dobry UX! Jeśli następnie odejdą bez interakcji, byłoby głupio ukarać cię za to.

 

Czy więc wysoki współczynnik odrzuceń musi oznaczać złe wrażenia użytkownika? Nie. Czy ma to wpływ na rankingi? Nie. Google jasno to określiło: współczynnik odrzuceń nie jest uwzględniany w rankingach. Współczynnik odrzuceń stanie się bardziej przydatny w GA4 jako odwrotność współczynnika zaangażowania . Dodany czynnik czasu sprawia, że ​​jest bardziej pomocny, ale strony wyjścia są prawdopodobnie nadal bardziej pouczające.

 

Przyklejanie pogo

Często twierdzono, że przyklejanie pogo – które odnosi się do praktyki szybkiego przełączania się między stronami internetowymi a wynikami wyszukiwania – jest złą wskazówką. Jednak John Mueller z Google stwierdził, że nie jest to sygnał dla wyszukiwarki o jakości Twojej witryny. Istnieje wiele innych powodów, dla których użytkownik może pogo-stick, które nie mają nic wspólnego z Twoim UX.

 

Wszystko potrzebuje obrazu

Niektórzy powiedzą Ci, że każda strona internetowa powinna mieć obraz, bez względu na wszystko – nawet jeśli jest to zdjęcie stockowe, które wygląda zupełnie nie na miejscu. Mówią, że to rozbija tekst i daje robotom wyszukiwarek więcej informacji. To nieprawda.

 

Chociaż dobrze jest używać obrazów, obrazy niskiej jakości lub niepowiązane ze sobą nie pomogą w wysiłkach UX lub SEO tak bardzo, jak przejrzysta organizacja informacji. Zbyt wiele obrazów lub obrazy, które są zbyt duże, mogą negatywnie wpłynąć na UX, wydłużając czas ładowania.

 

UX i SEO powinny się uzupełniać

W tym momencie powinno być jasne, w jaki sposób UX i SEO współpracują ze sobą, aby tworzyć pozytywne doświadczenia zarówno dla użytkowników, jak i wyszukiwarek. Użytkownicy są centrum obu dyscyplin – które mogą osiągnąć więcej pracując razem, niż gdyby każda działała niezależnie. Pamiętaj: Twoja strona internetowa istnieje dla prawdziwego, żywego człowieka po drugiej stronie, a nie dla bota wysyłanego przez wyszukiwarkę. Popraw dla nich doświadczenie, a Twoja pozycja SERP pójdzie w ich ślady.

 

5 kluczowych obszarów, w których UX wpływa na SEO

Oto pięć kluczowych elementów UX, które wpływają na SEO jako ściągawka, do której możesz się odwołać podczas dalszej lektury. Zalecamy przynajmniej sprawdzenie elementów ułatwień dostępu.

 

  • Dostępność:
  • Dostępność dla firm cyfrowych: jak Twoja firma może być liderem
  • Dostępność sieci dla ludzkiego doświadczenia: kiedy możemy pomóc
  • Nawigacja w witrynie i układ strony:
  • Jak poprawić nawigację w witrynie: 7 podstawowych najlepszych praktyk
  • 7 wskazówek dotyczących budowania SEO + nawigacji zorientowanej na UX
  • Szybkość ładowania strony:
  • Jak przeprowadzać szybkie i dokładne audyty szybkości stron
  • Responsywność/projekt mobile-first:
  • Przyjazność mobilna jako czynnik rankingowy Google: co musisz wiedzieć
  • SEO witryn mobilnych: kompletny przewodnik [Ebook]
  • Bezpieczeństwo cybernetyczne:
  • Jak bezpieczeństwo witryny wpływa na SEO?
  • 5 nagłówków bezpieczeństwa HTTP, które musisz znać w SEO